Sunday, August 8, 2010

Menyambut Bulan yg mulia di tempat lain...

Assalamualaikum et Bonjour..

Pertama-tama skali aku panjatkan syukur kehadrat Ilahi kerana dapat continue balik tulis blog ni..Aku pon x reti nak tulis blog2 ni maklumlaaa busy kot hehe tp skang aku tgh boring giler dan terasa teringat balik kat blog aku ni..hmm x reti nak tulis ape rase da setahun aku tinggalkan dunia blog ni tp teringat dan tetibe jer terbukak blog aku when i klick kat web blog hahaha...

Ramadhan..
Semua mesti tau bulan ni kan..bulan yg mulia..dimana bulan yg digandakan pahala (x hengat la brape gandaan tu) ,bulan yg maner setan2 sumer kene ikat (yg tinggal hanyalah setan2 yg nyata hahaha),bulan puasa haaaa yg ni sumer buat sebab ia adalah rukun islam wajib ditunaikan kan2..sape2 yg x tunaikan tu kire dah ati batu dah hehehe..bulan pose ni plak bulannyer turun Al-Quran yg menjadi pedoman kiter sumer tp x ramai pon yg ikot ape yg ditulis dalam Al-Quran tu..Al-Quran tu gak adalah mukjizat yg diturunkan oleh Allah SWT..so fikir2kan laaa adekah korg ikot ape yg Nabi tinggalkan untuk kiter..Bulan ramadhan gak bulan org amalkan ibadah...hmm rase2nyer awal2 jer wat kot...mcm kat masjid tu aku tgok awal bulan ramadhan ni berduyun-duyun la org dtg masjid nak semyang terawikh sampai penuh la masjid tu tp hari demi hari tinggal brape saf je kat masjid tu hmm kesian kan sumer nak sambut rayer..tp mase zaman nabi dulu sumer nangis biler nak tinggalkan bulan ramadhan sebab takut x jumpe lg tahun depan..huhu ape lagi ek yg ade pade bulan ramadhan..hmmm rase aku bulan ramadhan ramai yg pegi bazar ramadhan dr pg masjid hahahaha betul x..kalo tengok bazar ramadhan kat malaysia tumbuh bagai cendawan kedai2 dia punyer la ramai usahawan kecik nk cr duit rayer la katekan...

Dulu dan Sekarang..
Skang aku kat perantauan..tgh sambg blaja..so tahun ni aku x dapat sambut ramadhan kat malaysia mcm tahun2 sebelumnyer..teringat aku berbuka ngan rakan2..ngan family..dan x ley lupe aku buke kat dalam kete sangkut kesesakan jalan rayer huhu terpaksa la tepon kawan2 tolong beli nasi ke hape ker when aku sampai umah nanti...

Tahun ni mesti ade pengalaman baru yg akan aku tempuhi kat sini...dah la jauh ngan family..hanye ade kawan2 la yg ley teman aku time buka nanti..meriah skit..dapat la ubat kerinduan kat malaysia n family...lebih mencabar lg aku tgh sakit patah kaki plak hahaha tp insyaallah elok x brape lama lg...so aku terima dengan redha jela sumer yg terjadi..hehehe
so aku x sabar nak tggu ramadhan n bukak simen kaki aku ni hahaha tahun ni kami ramai2 akan kumpul sumer budak2 yg blajar kat france ni di nice...so ley la aku jumpa kawan2 kat sini hehehe

So aku,kau,kawan-kawan,sedara, saudari sumer la x kire ape keturunan selamat meyambut ramadhan al-mubarak..
Pose jgn x pose hehehe...






No comments:

Post a Comment